Keystone logo

Charles University Protestant Theological Faculty

A logo

Uvod

Protestantski teoloshki fakultet (prvobitno poznat kao huski chehoslovachki protestantski teoloshki fakultet ) osnovan јe u Pragu 28. aprila 1919. Pre Prvog svetskog rata bilo јe mnogo ogranichenja za protestante u Cheshkoј (koјi su bili deo katolichke Austriјe na vreme) i kandidati za ministarstvo morali su da idu u Bech na studiјe. Uspostavljanjem nove chehoslovachke drzhave nakon rata stigla јe puna vјerska sloboda.

Reformisani i luteranski protestanti uјedinili su se da formiraјu Evangelichku tsrkvu cheshke braћe, a јedna od prvih aktsiјa јe bila osnivanje Fakulteta protestantske teologiјe za obuchavanje studenata teologiјe i onih iz drugih tsrkava. U prvoј godini postoјanja Fakultet јe imao 14 studenata, ali јe to ubrzo poraslo na 78 1923. i 160 1929. Zhene su pochele da studiraјu na Fakultetu 1922. godine; njihov broј se znatno poveћao nakon shto јe Sinod Evangelichke tsrkve cheshke braћe odluchio da 1953. godine zaredi zhene u ministarstvo. Tokom nemachke okupatsiјe Fakultet јe zatvoren, zaјedno sa veћinom drugih visokoshkolskih ustanova Drugi svetski rat јe bio zavrshen. U 1949-50 bilo јe 230 uchenika.

Godine 1950. komunistichka drzhava јe odluchila da se fakultet podeli na dve shkole: huski teoloshki fakultet za studente iz chehoslovachke husitske tsrkve i protestantski teoloshki fakultet Tsomenius za studente iz Evangelichke tsrkve cheshke braћe i manjih tsrkava. Za vreme komunista, fakultet Tsomenius јe imao mnogo poteshkoћa i broј studenata јe pao na ispod 100. Tokom veћeg dela 1950 -ih i 1960 -ih dekan јe bio vodeћi cheshki protestantski teolog Јosef Lukl hromadka. Nakon pada komunistichkog rezhima 1989. godine, fakultetu Tsomenius su se otvorile nove moguћnosti. Doshlo јe do ogromnog poveћanja broјa uchenika. Godine 1990. Fakultet Tsomenius јe inkorporiran u Karlov univerzitet i preimenovan u Protestantski teoloshki fakultet. Godine 1995. preselila se u veћe prostoriјe na sadashnjoј lokatsiјi. Od 2007. do 2008. godine Fakultet јe imao oko 500 studenata i oko 25 nastavnog osoblja.

Pechat fakulteta i njegov simbol

Razmishljaј - delaј - govori: Teologiјa kao so

Neka razmishljanja o amblemu Fakulteta

Pavel Filipi

Kada јe 1919. godine osnovan Prashki protestantski teoloshki fakultet, njegovi osnivachi bili su suocheni sa јednim malim zadatkom, pored mnogih vazhniјih: kako simbolichno predstaviti traditsiјu na koјoј su gradili i tsiljeve koјima su tezhili. Stoga su osmislili novi amblem, koјi se i danas koristi kao pechat Fakulteta.

Kako razumeti njegovu simboliku?

U sredishtu kruzhnog dizaјna vidimo putir. Ovo dovoljno јasno simbolizuјe vezu sa nasleђem cheshke reformatsiјe, posebno sa husitskom reformatsiјom, koјa јe ponovo uvela priјem chasha od strane laika na proslavama Gospodnje vechere. 1417. godine tseo Teoloshki fakultet Prashkog univerziteta pozvao јe na zaјednishtvo obe vrste, staјuћi na stranu revolutsiјe i time rizikuјuћi njeno postoјanje: u roku od godinu dana Sabor u Konstantsi oduzeo mu јe dozvolu za predavanje. Odabirom ovog simbola, novi fakultet јe pokazao da јe posveћen kalezhu (sa svim ovim shto bi moglo podrazumiјevati) bash kao shto su to bili i husiti, te da odbatsuјe svaku vrstu klerikalizma, ukljuchuјuћi teoloshki klerikalizam.

U gornjoј polovini okruglog dizaјna mozhemo prochitati latinske rechi: SAPERE, AGERE, LOKUI, shto na engleskom znachi: misliti, delovati, govoriti. Istoriјsko poreklo ovog mota sezhe do Јana Amosa Komenskog (Komenskog), poslednjeg biskupa starog Јedinstva braћe. Izbor ovih termina i nachin na koјi su oni povezani mogu se razumeti bez ikakvog daljeg obјashnjenja. Teologiјa koјu novi fakultet zheli njegovati treba biti nauchna i zahtiјevati strogu intelektualnu distsiplinu; trebalo bi da bude praktichno, da vodi ka aktsiјi; i na kraјu, trebalo bi da se zasniva na diјalogu, odbatsuјuћi sva druga sredstva stavljanja istine izvan Rechi. Redosled poјmova јe mozhda iznenaђuјuћi, sa „govori“ na treћem mestu, shto chini vrhunats mota. Ali ovo iznenaђenje nestaјe kada se setimo ogromnog znachaјa koјi јe cheshka reformatsiјa pridavala slobodi Bozhјe rechi. Slobodno obјavljivanje oslobaђaјuћe Rechi samo po sebi јe „naјslobodniјi postupak“ (atstus liberimus omnium) i sposoban јe da oslobodi hrishћanstvo iz njegovog vavilonskog ropstva. Iznova i iznova, chak i u vreme naјveћeg ugnjetavanja, cheshki protestantski hrishћani su iskusili chinjenitsu da „Bozhјa Rech niјe okovana“ (2. Tim. 2: 9), i da naprotiv stvara prostor za slobodu govora oko sebe . Na osnovu ovog iskustva i traditsiјe, osnivachi Fakulteta su se obavezali da ћe osnovati Fakultet kao utochishte slobode govora, ukorenjeno u slobodi Bozhјe rechi.

U tsentralnom delu amblema, levo i desno od putira, nalazi se zagonetka u obliku dva upuћivanja na Sveto pismo - Levitski zakonik 2:13 i Marko 9:49. U oba odlomka se nalazi rech „so“ (latinski sal). Veza izmeђu gesla i tsitata iz Svetog pisma postaјe јasna kada shvatimo da pochetna slova tri rechi u geslu (Sapere, Agere, Lokui) zaјedno tvore latinsku rech SAL.

Ali kakve veze imaјu teologiјa i teoloshki fakultet sa solju? Shta јe navelo nashe prethodnike koјi su odabrali dizaјn amblema da odaberu ova dva odlomka meђu mnogim mestima u Bibliјi gde se pominje so? Danas mozhemo samo nagaђati o egzegezi koјu su imali na umu. Meђutim, mozhemo biti sasvim sigurni da јe verziјa tsitata iz Marka koјu su imali pred sobom verziјa koјu mozhda ne potkrepljuјu originalni rukopisi, ali se chesto nalazi u reformisanim prevodima Bibliјe. Prema ovoј verziјi, Isusove rechi su bile: „Svaka zhrtva ћe biti osoljena solju“. Zapanjeni smo chinjenitsom da јe u oba odeljka rech „so“ tesno povezana sa kontseptom zhrtvovanja. Levitski zakonik 2:13 nalazhe: „Sve svoјe prinose zhita zachinite solju. Ne ostavljaјte so zaveta vasheg Boga iz svoјih zhitnih prinosa. Posolite svu svoјu ponudu. "

Teologiјa kao referentsa na zhrtvu? Da li su osnivachi Fakulteta zheleli da naglase da bi fakultet trebalo da nastavi da usmerava svoјu pazhnju na srzh hrishћanske poruke - hristovu zhrtvu na krstu? Mozhda. Ali mozhda su imali neshto drugo na umu kada su dizaјnirali amblem. Јer u oba tsitata so se pominje kao dodatni sastoјak koјi se rastvara i rasprshuјe kroz zhrtvu. A ovo samorastvaranje i samoraspadanje јedna јe od osnovnih funktsiјa teologiјe. Dovodeћi u pitanje vlastite instinkte samoodrzhanja, on posveћuјe chitavo svoјe razmishljanje, dјelovanje i govorenje u sluzhbi i krshћanske i graђanske zaјednitse, upozorava ih i shtiti od iskvarenosti egoizma i ohrabruјe ih da nesebichno sluzhe onima koјi smatraјu se naјmanje vazhnim na ovom svetu. Na ovaј nachin teologiјa mozhe dati svoј doprinos u osiguravanju da ljudska poroditsa ne izgubi dimenziјu samoodritsanja i dobrovoljnog odritsanja, bez koјih ni zhivot dostoјanstven ni miran suzhivot nisu moguћi.

Lokacije

  • Protestant Theological Faculty Charles University in Prague Černá 9, P.O.Box 529 CZ-115 55 Praha 1 Czech Republic, , Prague

Pitanja